Dag 25

Asalaam aleikum.

De senaste dagarna har vi läst om födelse, giftemål, släkt och döden inom islam.  Alla dessa situationer är delar av det som bildar en människas liv. Tyvärr vet inte alla människor hur de ska bete sig i dessa och andra sammanhang. Därför behöver alla samhällen lagar och regler som reglerar vad man får och inte får göra i olika situationer. Det behövs även lagar som beskriver vad som händer om någon bryter mot dessa lagar. Inom islam kallas alla lagar tillsammans, alltså hela det muslimska juridiska systemet, för sharia. Sharia är det Gudomligt uppenbarade föredömet. Sharia är en lagsamling som beskriver alla förpliktelser inom islam, både yttre handlingar och sådant som rör det inre.

För att ett samhälle ska kunna upprätthålla ordningen brukar man välja en ledare som kan leda sitt folk i både goda och i sämre tider. Profeten Muhammed blev ledare över sitt folk efter det att han fått sin första uppenbarelse. När profeten Muhammed dog blev Abu Bakr vald till kalif (ledare). Efter Abu Bakr valdes Umar bin Khattab till ny kalif.

Här följer en berättelse ur Umars liv:

 

En av Umars döttrar Hafsa gifte sin med profeten. Hafsa kunde både läsa och skriva, vilket skiljer henne från de andra fruarna. Även om Aisha och Umm Salama kunde läsa behärskade de inte skrivkonsten.

Här följer en annan berättelse om en av de rättroende kaliferna, även han bar namnet Umar:

 

 

I och med att vi börjar att närma oss slutet på Ramadan så ska vi nu ta chansen att repetera islams fem pelare:

 

 

 

Tack för idag. Hoppas att vi ses imorgon, inshallah.

 

 

Dag 26

Asalaam aleikum.

Igår läste vi om Sharia. Idag ska vi fortsätta lite på det temat. Sådant som är tillåtet inom islam kallas halal. Det som är förbjudet inom islam är haram. Oftast brukar man komma i kontakt med dessa ord när det gäller mat. För att få veta mer om halalmat och harammat ska du klicka här.

Det finns även regler hur man ska bete sig när man ska äta. Klicka här för att lära dig mer om muslimsk etikett vid matbordet.

Nu kommer berättelsen om en pojke som åt för mycket godis:

Det var en gång en pojke som älskade att äta godis. Han bad hela tiden sin pappa om mer sötsaker. Pojkens pappa var en fattig man. Han hade inte alltid råd att köpa godis åt sin son. Men den lille pojken förstod inte detta. Han förstod inte heller att det inte är bra för kroppen att äta godis. Så pojken fortsatte att be sin pappa om mer och mer sötsaker.

Pojkens pappa tänkte ofta på hur han skulle få sin pojke att sluta fråga efter så mycket godis. Vid den här tidpunkten bodde det en väldigt vis man i närheten av pojken. Pappan tog med sin son till denne vise man i förhoppning om att denne man kunde övertala den lille pojken att sluta fråga efter mer godis.

När de kommit hem till den vise mannen frågade pappan om mannen kunde få pojken att sluta be om sötsaker som pappan inte hade råd att köpa. Den vise mannen blev fundersam för han själv älskade godis. Mannen sa åt pojkens pappa han inte kunde säga något idag men att de skulle komma tillbaka om en månad.

När det hade gått en månad kom pappan och pojken tillbaka till mannen. Då sa mannen: - Kära lille pojke, kan du sluta be din pappa om godis som han inte har råd att köpa?

Från den dagen frågade pojken inte sin pappa om att få mer godis.

Pojkens pappa frågade mannen - Varför bad du inte min son om detta första gången som vi kom och besökte dig? Mannen svarade - Hur skulle jag kunna be din son att sluta med godis om jag själv älskar att äta sötsaker. Den senaste månaden har jag inte ätit sötsaker för att se om jag kunde klara att lyda mina egna råd.

Vad vi kan lära oss av detta är att en persons handlingar är viktigare än den personens ord. När du ber någon att göra något så måste du vara beredd att klara av att göra samma sak själv. Man kan inte begära av andra människor saker som man inte klara av att göra själv.

 

Nu kommer den andra delen om Islams fem pelare:

 

Tack för idag. Hoppas att vi ses imorgon, inshallah.










(Lämna tom)
 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)