Barnens sagolika ramadankalender

Trettio dagar fyllda med islams grunder, profeter, hjältar, äventyr, sagor, sånger och filmer.

Dag 2

Asalaam aleikum.

I går lärde vi oss lite om fastan (saum) och lite om zakat (att ge till de fattiga). Det är två av islams fem pelare.

5-pillars-165359218.jpg

Idag ska vi lära oss om en annan pelare:

 

Trosbekännelsen (shahadah)

Islam är en religion. De som tillhör religionen kallas muslimer. För att betraktas som muslim måste man säga shahadah. Det är det första man gör när man vill bli muslim. Shahadah kan delas upp i två delar.

Den första delen är: Ash-hadu an la ilaha illallah.
Det betyder: Jag vittnar att det inte finns någon Gud utom Allah.

Om vi tittar i Koranen sura 112 så har Allah beskrivit vad som menas med EN GUD. Där beskriver Allah att Han ensam har skapat allt, vet allt och ser allt.

Om att Allah ser allt handlar sagan om Fatimas godispåse.

 

Fatimas godispåse

Det var en gång tre små syskon. De hette Ibrahim, Yousif och Fatima. En dag ropade deras far att de skulle komma och han gav dem var sin godispåse. Sedan sade han till dem att den som klarade av en uppgift skulle få mera godis. Uppgiften var att äta godiset utan att någon såg på. Syskonen tog glatt mot sina godispåsar.

Pojkarna började genast leta efter ett säkert gömställe där de skulle kunna äta sitt godis utan att någon såg dem. Ibrahim gömde sig i en ihålig trädstam, som var hans egna hemliga gömställe. Han åt snabbt sitt godis och gick tillbaka till far, för att få mera godis, eftersom han var säker på att ingen sett honom.

Yousif gömde sig under sin säng, och var lika säker på att han hittat ett ställe där ingen hade sett honom äta sitt godis. Men Fatima blev kvar hos far. Hon åt inte av sitt godis, utan satt stilla och såg fundersam ut.

När tvillingbröderna kommit tillbaka frågade deras far var de hade ätit sitt godis, och om någon hade sett dem. Pojkarna berättade segervisst att ingen hade sett dem i deras gömställen. Sedan frågade fadern Fatima varför hon inte hade gått och ätit sitt godis.

"Men pappa, det finns inget ställe där ingen ser mig. Allah vår skapare kan ju se mig var jag än är! Därför kunde jag inte gå och äta godiset som du gav mig, och jag kan inte klara av den uppgift du gav mig"

"Lilla Fatima, du har verkligen förtjänat en stor belöning!" sade fadern med tårar i ögonen.

candyking-185960929.jpg

 

 

Den andra delen av shahadah är: wa ash-hadu anna Muhammadan rasulullah. Det betyder : och jag vittnar att Muhammed är Allahs sändebud.

Guds sändebud kallas också profet. En profet ska berätta för andra människor om meningen med livet och hur man ska leva. Enligt islam är Muhammed Allahs sista profet.

 

Vem var profeten Muhammed?

Profeten Muhammed föddes år 571 e. Kr i staden Mecka i det land som nu heter Saudiarabien. Hans pappa hette Abdullah. Profeten tillhörde stammen Quraish som hade makten i Mecka. Profeten mamma hette Amina.

Vid ett tillfälle när Muhammed var vuxen kom en man och frågade profeten om vem man skulle ge mest av sin tid till.

Profeten svarade - Din mor.

Mannen frågade vem hans skulle prioritera sedan. Profeten sa - Din mor.  

Mannen frågade - Och sedan?   Profeten svarade - Din mor.

Mannen frågade - Och efter det ?  Profeten svarade - Din far.

Det säger väldigt mycket om hur betydelsefull modern är inom islam.

Muhammeds mor Amina kom från en fin familj. Hon var väldigt ärlig och intelligent. Hon gifte sig med Abdallah ibn Abd al-Muttalib. Amina blev gravid direkt efter hon gift sig. Efter att Amina och Abdallah hade varit gifta i 2 månader behövde Abdallah åka på en resa. Han blev väldigt sjuk och dog innan han hann återvända. Amina sörjde sin man, men Allah gjorde det lätt för Amina under hennes graviditet. Amina hade många uppenbarelser angående hennes ofödda barn. Hon fick veta att han skulle bli ledare och att han skulle heta Muhammed. Det var då ett helt okänt namn. Ingen hade fått namnet Muhammed före honom. Profeten hade flera namn. Ett av dem var Yasin. Yasin är även namnet på en sura i Koranen. Kan du hitta vilken sura det är?

När Muhammed föddes hade Amina inte mycket att leva av. Därför bestämde hon sig för att skicka Muhammed till öknen och låta honom växa upp hos en familj där. Det var vanligt under denna tid. Att växa upp i en öken gör en människa stark.

När Muhammed var 6 år följde Amina och Muhammed med en karavan från Mecka till Yatrib (Medina) där Muhammed fick möta sina kusiner. De lekte och hade väldigt roligt. De flög drake och simmade.  

jfi49ca5u0tr3caboussdca50cdjkca6dighvca23nphlcaiwai61car4k5e 

De stannade några månader. På väg hem blev Amina sjuk och hon återhämtade sig aldrig. Hon dog i en by kallad Al Abwa och där är hon begraven.

Då flyttade Muhammed till sin farfar Abdulmuttalib för att bo hos honom. När Muhammed var åtta år gammal dog hans farfar och Muhammed flyttade då till sin farbror Abu Talib som tog hand om honom. Muhammed växte upp i sin farbrors hem. Abu Talib tyckte mycket om honom.

När Muhammed blev tolv år reste han med Abu Talib till Sham (Syrien) för att handla varor som de tog med sig tillbaka för att sälja dem i Mecka. Han var en snäll och ärlig människa. Han var vänlig och hjälpsam. Han talade alltid sanning och ljög aldrig. Därför kallade människorna i Mecka Muhammed Al Amin som betyder den pålitlige eller den trogne. Eftersom de även litade på honom kallade de honom också Al Sadiq som betyder den sanningsenlige, alltså den som talar sanning.

När Muhammed var 40 år visade sig sig ängel Gabriel för Muhammed. Ängeln hade med sig budskap från Allah. Muhammed lärde sig budskapen utantill. Först berättade han för sin familj vad Allah hade sagt. Senare berättade han för andra människor. Muhammed hade blivit Allahs profet. Allt fler människor började tro på det som Muhammed berättade för dem.

Men Muhammed fick också fiender. Några i Mekka blev till och med så arga på Muhammed, för att han inte ville erkänna alla Mekkas gudar, att Muhammed år 622 fick lov att fly från Mecka till staden Medina. Muhammeds fiender fortsatte att vara arga och skickade en hel arme för att slåss mot folket i Medina. Men Muhammed vann striden.

År 630 återvände Muhammed till Mecka. Han kunde inta staden utan strid. I Mecka fanns en helig byggnad som hette Kaba. I den fanns många gudabilder. Muhammed tog bort alla gudabilder från Kaba. Kaba blev Islams heligaste byggnad.

Två år efter det att Muhammed hade kommit tillbaka till Mecka blev han sjuk. Han dog 632. Medan Muhammed levde bestämde han att Allahs ord skulle skrivas ner av en skrivare. Allahs ord till Muhammed samlades i Koranen.

 

Muhammed var Allahs sista profet. 25 profeter finns omnämnda i Koranen:

 

 

Utöver dessa finns även Daniel, Isaq, Aramaya (Jeremia), Uzair (Esra), Shimmil (Samuel) och Shia (Jesaja). De finns omnämnda i Bibeln.

 

 

 Nu kommer den andra delen i filmen om Muhammed:

 

Hoppas att vi ses imorgon igen, inshallah.

 Facebook

 










(Lämna tom)

 

 

 

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)