Barnens sagolika ramadankalender

Trettio dagar fyllda med islams grunder, profeter, hjältar, äventyr, sagor, sånger och filmer.

Dag 11

Asalaam aleikum.

Idag ska vi prata om VATTEN!  Vad har det med kristendomen, som vi lärde oss om igår, att göra? Vad har det med islam att göra? Ni ska få se!

 

Först en liten saga som handlar om just vatten:

001-2.jpg

 

Vatten är viktigt för alla människor i och med att kroppen till 70% består av vatten. Vi behöver dricka vatten och vi behöver vatten för att tvätta oss. Innan man gör salat (bön) måste man använda vatten för att göra wudu (att tvätta sig). Man ska ha wudu också när man vill läsa Koranen. Man ska alltså inte be och inte heller röra vid Koranen om man inte har wudu. 

 

Wudu

Så här gör man wudu:

 

Om du vill veta mer om wudu kan du titta på denna video:

 

Vi ska nu få veta mer om två av islams profeter Yahya (Johannes) och hans far Zakaria. Profeten Yahya brukar inom kristendomen kallas Johannes döparen. Dopet finns inte inom islam och är en missuppfattning av Yahyas liv. Ni ska snart få höra varför.

 

Profeten Zakaria

Zakaria var en av Guds profeter. Profeten Zakaria bodde bland ett folk som uppförde sig dåligt och fuskade med religionen. Zakaria försökte få dem att följa Guds regler, men få lyssnade på honom. Zakaria var ledsen för att han inte hade några barn som kunde hjälpa honom. Vi har tidigare läst Zakaria och hur han besökte Mariam i templet. När hon svarade att Gud ger åt den han vill bad Zakaria Gud om ett barn. Allah hörde hans bön och gav honom en son. Sonens namn blev Yahya.

 

Profeten Yahya

Profeten Yahya växte upp och lärde sin islam av sin far. Han blev en trogen muslim och han blev känd som en rättvis man. Profeten Yahya var hård mot orättvisa och hade lätt att säga ifrån.  Staden styrdes av ev kung som hette Herodes. Han gifte sig med sin brorsdotter Hirodja. När profeten Yahya fick veta det sa han att det var mot Guds regler. Stadens invånare spred detta vidare. När drottningen Hirodja fick veta det blev hon arg och bad sin make att straffa Yahya. Profeten Yahya fångades och de dödade honom. Drottningen ville sedan ha profetens huvud. Många profeter har blivit dödade och detta enbart för att de säger sanningen.

Inom kristendomen har man på senare tid införts en hednisk tradition som kallas dopet. Detta brukar man säga kommer från Johannes döparen (Yahya). Men profeterna renade sig inte genom det sätt man inom kristendomen genomför dopet. Profeterna visade människor hur man skulle rena sig själv i samband med bön och i samband med att man omvände sig till Gud. Den senare reningen kallas ghusl och den är nödvändig vid de tillfällen då man behöver renas sig extra t.ex. efter man har fött barn.

 

Idag ska vi se en kort trailer från en film. Den handlar om profeten Yusuf (Josef). Det finns en sura i Koranen som heter Yusuf. Kan du hitta den?

 

 

Det var allt för idag. Hoppas att vi ses imorgon, inshallah.

 

 

Dag 12

Asalaam aleikum.

 

Igår pratade vi om att gör sig ren inför bön. Vi har lärt oss hur man gör wudu. När ens kropp är ren bör man förstås även bära hela och rena kläder. Som muslim finns det vissa sätt att klä sig som är bättre än andra. Idag ska vi prata om kläder.

Hur ska en muslim klä sig:

1. Kläderna för en man ska täcka området mellan navel och knäna. Kläderna för en kvinna ska täcka hela kroppen förutom händer och ansiktet.

2. Tyget får inte vara så tunnt att man kan se kroppen igenom det.

3. Kläderna ska vara löst sittande. Kroppsformen får inte framhävas.

4. Kvinnas klädsel ska inte likna mannens klädsel.

5. Kläderna ska inte bestå av utmanande design som lockar uppmärksamhet till sig eller att man försöker markera sin status genom att klä sig i dyrbara kläder.

6. Man ska inte låta kläderna släpa i marken.

7. Kläderna ska vara hela och rena.

8. Män ska inte bära guld eller siden. Dessa är dock tillåtna för kvinnor.

9. Det är sunna att börja med den högra sidan när man ska klä sig och säga "Bismillah". När man klär av sig ska man börja med vänster sida.

 

 

Ilyas (Elia, Elijah)

Profeten Ilyas försökte få sitt folk att sluta tillbe andra gudar. Väldigt få människor lyssnade på honom. Han varnade dem att Gud skulle straffa dem genom torka och svält. De lyssnade i alla fall inte. Då lät Gud det Ilyas varnat för bli sant. Efter tre år bad Ilyas till Gud att Han skulle visa folket barmhärtighet. Gud lät då regnet åter falla över landet igen. Ilyas finns omnämnd i Koranen 6:85-87.

 

Al-Yasa (Elisa, Elisha, Elyas)

Al-Yasa (Elisa) efterträdde profeten Ilyas. Enligt kristendomen skedde detta genom att Al-Yasa tog upp Ilyas mantel när han dog och fortsatte Ilyas profetskap. Därifrån kommer uttrycket "att plocka upp någons fallna mantel". Al-Yasa finns omnämnd i Koranen på två ställen 38:48 och 66:85-87. 

 

 

Dhul-Kifl

Profeten Dhul-Kifl finns omnämnd i Koranen på två ställen 21:85-86 och 38:48. Han beskrivs som rättstrogen och tålmodig. Dhul-Kifl betyder "innehavaren av", "givaren av dubbel ranson" eller "att vika, som i att vika ett stycke tyg". Åsikterna om vem han var går isär. Vissa hävdar att han var profeten Hesekiel. Andra tror att han var Buddha. Vi ska inte gissa om sådant vi inte vet. Vi vet att han finns omnämnd i Koranen som profet och därför måste han ha varit en god människa.

 

Buddah levde i närheten av Indien. En annan man som kom från Indien hette Gandhi. Här kommer berättelsen om Gandhis skor:

Precis när Gandhi klev ombord på ett tåg tappade han sin ena sandal. Eftersom tåget redan hade börjat att röra sig kunde han inte hämta sandalen. Till de andra passagerarnas förvåning tog han genast av sig sin andra sandal och kastade den så att den landade nära den första sandalen. En av passagerarna kunde inte låta bli att fråga varför han gjorde så. "Istället för att jag ska gå omkring med en sko, kan den som hittar skorna få ett par som han kan använda", svarade Gandhi med ett leende.

 

Nu kommer en sång ur filmen om profeten Yusuf:

 

 

Tack Allah för denna fina dag. Hoppas att vi ses imorgon igen, inshallah.

Facebook









(Lämna tom)
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)